Lényegszemlélet

Kép: Lycia on flickr

Egész eddigi életemben képtelen voltam elmondani mi is a munkám, mit is dolgozom, méginkább mi a hivatásom és, hogy mitől megy ez nekem. Elvégeztem iskolákat, vagyok én 'ász meg 'lógus is, ahogy illik, de nem sok köze van mégsem ahhoz a valamihez amitől képes vagyok apró elemekből, gondolatok csíráiból létező, koherens, fenntartható egészet alkotni.

Thomas Mannt olvasva megkadt a szemem egy mondaton, egy szón. Sosem találkoztam még vele ilyen formán: "...egész fiatalon egy gurunak, ... , vezetése alatt, a csillagászat és lényegszemlélet alapelemeinek tanulmányozásának szentelt néhány évet."

Kialakult az évek során valami hitvilág, ami az enyém, mindenféle elemeket ötvöz. Talán egészen tudattalanul is. Alapja az élni és élni hagyni, és az a meggyőződés, hogy minden egy. Van valami ősi nyugalom és tudás mögötte, amiről tudom, hogy nem ebből az életemből való. Lényegszemlélet. Olyan találó cimke ez. Megfogott a szó, megmozdított bennem valamit a gondolat. Át lehet-e ezt adni? Lehet-e tanítani? Valami alakul.

(Egy ÉS kritika Nádori Lilla Sárkány a lépcsőházban . Itt találtam: "A lényegszemlélet sajátossága egyszerűsítő és egységesítő, ugyanakkor kiemelt szerepet szán az olvasó által észre sem vett részleteknek, és egyedi, éppenséggel mágikus megoldásokkal képes érzelmi, szociális konfliktusokat kezelni."

És íme a tudomány, aki a szóval összefüggésbe hozható: Edmund Husserl (1859-1938): a fenomenológiai filozófiai iskola német alapítója. Fő érdeme a pszihologizmust megdöntő kritikája. A logika feladatát ama végső fogalmak, és elvek vizsgálatában látja, amelyek nélkül nem volna igazság. Ezek a lényegek az emberi tudatban vannak, s felismerésük egy sajátos lelki aktus a lényegszemlélet, lényeglátás által történik. Ez a fenomnológiai redukció, a tiszta tudat területére behatolás módszere. Ekkor megváltoztatjuk természetes beállítódásunkat, a külvilág felé fordulást, s a tudatot befelé, önmagunkra irányítjuk. A kizárás maradéka az a tiszta én, ami a képzetet kíséri. A fenomenológia rendezi a kuszált észleleteket, a rendezetlen érzéki tapasztalatokat, azaz világossá teszi megismeréseink logikai jelentését, eljutva a megismerés objektivitását kifejező specifikus összefüggések eszmei jelentéséig. A fenomenológiai kutatás tárgyai az eszmei tárgyak, lényegek vagy eidoszok tartalmai a dolgok közös vonásai, amiket a tudomány általános törvényei fejeznek ki. )



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Contact

i wish

Kakaós reszelt túrós